انفلونزا الكيتو

ايه هي أعراض الأنفلونزا الخاصة بالكيتو, وازاي تقدر تتجنب الاعراض الناتجة عنها؟

“حاسس بالتعب والاجهاد “

شئ طبيعي جدا, لان في خلال الاسبوع الاول اوالثاني من اتباعك للنظام الغذائي الكيتو, يبدأ الجسم ينسحب منه الكربوهيدرات و تشعربالضعف والارهاق الشديد ,لكن اطمئن ,لانه مؤشرجيد علي انك في الطريق الصحيح للدايت الجديد, حيث ان جسمك يبدأ في حرق كمية من الجلوكوز(الكربوهيدرات / السكر) للحصول على الطاقة اللازمة لحرق الدهون من خلال الكيتونات,وفالحقيقة ان الاعراض الجانبية دي معروفة وطبيعية, ونطلق عليها اسم أنفلونزا الكيتو .

بتسال عن ايه هي أنفلونزا الكيتو ؟

أنفلونزا الكيتوهي مجموعة من الآثارالجانبية,  تبدأ تحصل بشكل مؤقت لما نبدأ في نظام الكيتو الغذائي من خلال تناول أطعمة الكيتو وتقليل كمية الكربوهيدرات .وبالرغم من الاعراض الجانبية مدتها قصيرة الا ان هتحس بأعراض تشبه أعراض الادمان بالظبط لما الجسم يبدأ ينسحب منه الماده المخدرة ( وداعا للسكر ) , والخبر الحلو ان الاعراض تشبه أعراض الانفلونزا , تاخد فترة  قصيرة.

الافضل انك تتبع بعض الطرق والنصايح, لوعملتها هتخفف من أعراض التعب والاجهاد.

عشان كده بدل انك تصبرعلي الاعراض دي الناتجة عن دايت الكيتو ودايت منخفض الكربوهيدرات سواء عشان فقدان الوزن او للفوائد الصحية. اقرأ هنا معانا عن الاعراض واتعرف علي معلومات اكترعنها , في الفيديو الموضح والتزم به .

النتائج الرائعة ال بتسعي اليها هتوصل لها ,من خلال الالتزام التام بنظام تقليل الكربوهيدرات .(اخلاء مسؤلية : اذ كنت لا تشعر  بالضعف والغثيان ,اطمئن , مش كل اعراض أنفلونزا الكيتو تنطبق علي جميع الاشخاص .

keto flu

الآثار الجانبية لأنفلونزا النظام الغذائي الكيتو  

مش بس دماغك هي المسؤولة لوحدها عن تحويل أسلوب حياتك للكيتو, ولكن ايضا جسمك, اذا كنت متعود علي النظام الغذائي المحتوي علي الكربوهيدرات كأغلبية الناس ,فجسمك الان فاهم التكنيك اللازم لبدئك لنظام الكيتو. لأنه لم ماعادش معتمد على الجلوكوز كمصدر للطاقة , هنعرض دلوقت الاثار الجانبية وهي مؤشرواضح علي انك تعاني من أنفلونزا الكيتو .

  • التشويش
  • الام العضلات
  • الامساك
  • الاسهال
  • الدوخة
  • الخمول
  • ألم شديد بالعضلات
  • القئ
  • الحساسية
  • الحاجة الشديدة للسكر

امتي تبدي الفترة الزمنية لأعراض أنفلونزا الكيتو, تستغرق اد ايه الاعراض ؟

تبدأ اعراض انفلونزا الكيتو في خلال اليوم الاول أوالتاني, في لحظة ابتعادك عن تناولك للكربوهيدرات نهائيا, وخاصة اذا كنت تعتمد في وجباتك اليومية علي السكر والاطعمة المصنعة (النظام الغذائي عالي الكربوهيدرات) . اذا كانت وجباتك اليومية محتوية علي نشويات وسكريات منخفضة  في الدايت الغذائي منخفض الكربوهيدرات وعالي الدهون, هتواجه أعراض خفيفة جدا أولا تظهر اي أعراض نهائي.وتختلف تجربة كل شخص عن الاخر في اسلوب النظام الغذائي الكيتو.وحتي لو كانت حالة أنفلونزا الكيتو عندك  شديدة ,فاطمئن.تستمرالاثار الجانبية الي اسبوع او اقل ,و في حالات نادرة جدا توصل لفترة أطول او ممكن توصل الي شهر.اذا كنت من اصحاب هذه المرحلة, الافضل انك تستشير طبيبك الخاص.

الوسائل الممكنه لتتجنب بيها أنفلونزا الكيتو

هنعرض عدد من النصايح  بيها تقدر تستخدمها لتقليل الاعراض الجانبية ويبدأ جسمك يتكيف مع مصدرالحرق الجديد

  • اشرب ماء كتير : نظام الغذائي للكيتو هومدر للبول ,عشان كده الجفاف هوأمر طبيعي.وخاصة هيساعد علي فقدان نسبة كبيرة من الشوارد بالجسم .فالتزم بشرب الماء دايما بقدر كبير.
  • تجديد الشوارد(الالكتروليات) : من اكتر الاعراض المعروفة هي نقص المعادن والاملاح بالجسم ,اذا حسيت بالتعب والارهاق ,ضروري تضيف الي وجباتك المزيد من الصوديوم و المغنسيوم والبوتاسيوم .وهو موجود في شوربة العظام,الافوكادو, او رش ملح الهيمالايا علي الاطعمة والمشروبات
  • تناول الدهون بكترة ( امتي اخرمره سمعت عن تناولك للدهون) , من الاسباب المعروفة لانفلونزا الكيتو هو استبعادك للدهون الصحية كمصدر طاقة اساسي للجسم ,فاحرص علي تناول وجبة خفيفة صحية محتوية علي الدهون الصحية . زي الكرفس بالزبدة المملحة,او الافوكادو المملح, وكما الخضروات الورقية هتساعد جدا في تقليل  الاعراض لانها من اكتر الاطعمة الجيدة.
  • احرص علي ممارسة الرياضة ولو قليل, مارس الانشطة الرياضية الخفيفة زي المشي واليوجا وركوب الدراجات تساعد كتيرعلي تقليل حدة الاعراض الجانبية , ولكن مش الرياضة العنيفة زي رفع الاثقال والجري الشديد حتي يقدر الجسم يتكيف علي الوضع الجديد تدريجيا .اخرج وحرك جسمك ولكن ماتبالغش فيه.
  • الاسترخاء الشديد, احرص علي قدر كبير من النوم والراحة لما تحس بالتعب ,التغييرات في متلازمة الأيض الغذائي يتعب
  • الجسم ويرهقه, عشان كد ه اعطي جسمك فترة من الراحة والاسترخاء واعمل علي راحة المحرك الخاص بك فترة من الوقت.

افتكر : ان الأفضل استشارة طبيبك الخاص قبل العزم في الدخول لأي حمية غذاية .

 

حل سحري سريع

حسيت انك بخير دلوقت ؟ لو لا , اذن استرخي وتابع معانا. يحتاج جسمك ان يكون في حالة الكيتوزيس , عشان كده احرص علي تناول قدركبير من الماء وملحه بقليل من ملح البحر واشربه من أجل صحتك وعشان ترطيب الجسم أيضا ولصحة أفضل .ومع المرور الوقت هتبدأ مستويات السكر في الدم تقل و تعود لحالتها الطبيعية وهترتفع مستويات الكيتون في الجسم بدرجة جيدة تساعد علي التكيف.

 

 

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Shopping Cart

تحقق من صندوق الوارد الخاص بك للحصول على محتوى معتمد من الخبراء حول أهم الأخبار والاتجاهات الصحية.

ابعت لي رسالتك
1
للاشتراك
Scan the code
اتفضل ازاي اقدر اساعدك( رجاءا) ترك استفسارك كامل لي .. لمساعدتك