تسارع ضربات القلب

دايت الكيتو الغذائي وسرعة ضربات القلب

 

دايت الكيتو الغذائي وسرعة ضربات القلب

اذا كنت لسه مبتدئ  في دايت الكيتو الغذائي وحسيت بضربات القلب سريعة جدا, فأنت مش لوحدك ,محتمل أن يكون سرعة ضربات القلب هي واحدة من الأثار الجانبية المعروفة والناتجة عن الانتقال من الدايت الأمريكي عالي الكربوهيدرات الي دايت عالي في الدهون ومتوسط في البروتين ومنخفض جدا في الكربوهيدرات, من المعروف ان سرعة ضربات القلب هي امر خطير جدا , ولكن لو حسيت بالمشكلة دي بسبب دخولك في دايت الكيتو ,معانا هنا هنعرف بعض النصايح ال لو مشيت عليها هتقدر تتجنب المشكلة أومتجيلكش خالص.

 

    ايه هو خفقان القلب ؟

سرعة ضربات القلب هي إحساس بنبض سريع في القلب أو سقوط القلب وشعور بنبضات شديدة, من الممكن انك تشعربيها لأسباب كتيرمنها, الإجهاد ,التمارين الرياضية الشاقة ,الكافيين ,حالات هرمونية والأدوية.هناك ايضا أسباب محتملة تشكل خطورة طبية خاصة لو كنت من أصحاب متزايدة أمراض القلب والأوعية الدموية (من ضمنها أمراض القلب) ، مثل مرض السكر ، السمنة ، ارتفاع مستويات الكوليسترول ، أوارتفاع ضغط الدم. محتمل ان تكون سبب المشكلة حالة مرضية معروفة بإسم الرجفان الأذيني. الأفضل لك في كل الحالات سواء اعتقدت انه بسبب حالة مرضية او بسبب دخولك في نظام دايت الكيتو ,هي استشارة طبيبك الخاص أوطبيب صحة القلب.

وفي سياق حديثنا عن دايت الكيتوهنقول انه من أحد أعراض أنفلونزا الكيتو ,وده يتضمن مجموعة كبيرة من الآثار الجانبية الصعبة تحصل للجسم اثناء تغيير ستايل الدايت, في تغييره لمصدر الحرق ويبدأ الجسم ينسحب منه( السكر-الكربوهيدرات) للحصول علي مصدر الحرق الجديد وهو الدهون. هناك أعراض جانبية معروفه منها الإمساك ورائحة الفم الكريهة وتقلصات العضلات (خاصة تقلصات الساق) و التعب والضعف.

ايه هي مسببات خفقان القلب عند اتباع دايت الكيتو ؟

  • الجفاف

لما تبدأ تقلل من كمية النشويات في نظام الدايت منخفض الكربوهيدرات ,يبدأ الجسم يفرزكمية أقل من الأنسولين ويستهلك من الجليكوجين , ومن هنا يبتدي الجسم يفقد بكثرة من الماء ومعاه الجليكوجين. وده سبب من الاسباب في فقدان الوزن المائي المتبع في دايت الكيتو.ومن هنا يحصل الجفاف, و سبب يؤدي بشكل مباشر الي خفقان القلب.

 

  • نقص المعادن

عند تقليل كمية الكربوهيدرات من كمية قليلة الي لا كربوهيدرات, يبدأ الجسم يفرزكمية أقل من الأنسولين ( الانسولين يتحكم في الجلوكوزالموجود في الكربوهيدرات),وهنا تبدأ الكليتين في إفرازصوديوم كتيرويحصل عدم توازن في الشوارد اوالمعادن في الجسم.

 

المعادن الشوارد الثلاثة في الجسم هي الصوديوم والبوتاسيوم والمغنيسيوم, كلها معادن مهمة وأساسية لصحة القلب. طبقا للمراجع الطبية ل ميرك : يوضح ان هناك معادن مهمه تحتاجها الجسم زي الشوارد وهي معادن صاحبة شحنة كهربية تجري في سوائل الجسم زي سائل الدم ,تساعد في تنظيم وظيفة الأعصاب والعضلات والحفاظ على التوازن الحمضي وتوازن الماء.

 

ايه هي مهمة المعادن في الجسم ؟ مهام كتير !

 

  • الصوديوم

الصوديوم هو واحد من أهم المعادن الأساسية الموجودة في سوائل الجسم ، ويساعد على تنظيم كمية الماء الموجودة  في الخلايا             وحولها ,وهو ضروري للشحن الكهربائي للعضلات والخلايا العصبية بنقل العناصر الغذائية من خلال أغشية الخلايا.فمهم جدا  المحافظة علي الحصول علي قدر كبيرمن الأملاح, ومش كل الاملاح مفيدة وصحية , اختار منها الأملاح الصحية زي ملح البحر وملح الهيمالايا.

  • البوتاسيوم

 

هومن أهم المعادن المهمة  للجسم ال بيعاني كتير منا من نقص شديد فيه , هومعدن كبير لصحة القلب ومهم لاستثارة عضلة القلب,وان السبب الرئيسي للخفقان بيكون النقص في هذا المعدن(المعروف باضطراب عضلة القلب). 3% فقط من الأمريكان عندهم مخزونهم الكافي من كمية البوتاسيوم بالجسم , و متوسط مخزون البوتاسيوم للامريكان يزيد عن النص من الكمية المطلوبة.والبوتاسيوم له مهمة تانية في تنظيم ضغط الدم عن طريق تقليل امتصاص الصوديوم.وده بيكون سبب من الاسباب لما الصوديوم يكون غيرمتوازن يقل معاه البوتاسيوم.بالاضافة  الي ان الاطعمة المصنعة محتوية علي كمية أقل جدا من البوتاسيوم عن الموجوده في الاطعمة الصحية الكاملة, وده خلي كتيرمن الاشخاص الأصحاء يعانوا من انخفاض البوتاسيوم وخفقان القلب.

 

  • المغنسيوم

المغنسيوم هو تالت معدن أساسي يقوم بتقلص العضلات,ومن اهمهاعضلة القلب. وهومسؤول عن الحفاظ على الكميات الطبيعية من المعادن والشوارد داخل خلايا عضلة القلب ، وهومعدن يعاني كتير منا النقص منه. زي البوتاسيوم ، فكل أطعمتنا الغذائية تفتقرإلى المغنيسيوم أيضا,ولما يحصل نقص المغنسيوم بالجسم يحصل تقلص في العضلات,وخفقان القلب والضعف والتعب.

 

ازاي نقدر نعالج ونمنع خفقان القلب الناتج عن دايت الكيتو

خفقان القلب المرتبط بدايت الكيتو بيستمر فترة مؤقتة ومايحصلش الا لما تبدي تتناول وجبة عالية الدهون ,وهو ده الوقت ال بيصبح فيه الشوارد غيرمتوازنة بالجسم.وعشان نوصلها لحالة مستقرة ,هناك بعض الطرق السهلة علينا اتباعها :

 

  • اشرب الماء المالح

اذا كان الجفاف هو السبب , اذن فالترطيب هوالعلاج. باضافة الملح الي كوب الماء الخاص بك,وده هيساعد علي الحفاظ توازن المعادن الأساسية,ومحتمل يمنع أعراض أنفلونزا الكيتو تماما,وكده يتكيف الجسم مع مصدر الطاقة الجديد.وممكن كمان تشرب عصير المخلل وده فحالات النجدة السريعة !

 

  • كل بكثرة الخضروات الغنية بالماغنسيوم والبوتاسيوم

القرنبيط والسبانخ والبروكلي والخضروات الورقية كلها خضروات صديقة للكيتو ومحتوية على كل هذه المعادن المهمة.

 

  • تناول قطارة المكملات الغذائية من الأملاح والمعادن الأساسية

يوصي كتير من خبراء التغذية الخاص بدايت الكيتو بأهمية اضافة مكملات المعادن والاملاح لوجباتك وده هيساعد علي منع أعراض انفلونزا الكيتو.

 

  • احرص علي تناول مكمل المغنسيوم عشان تحافظ علي أعلي مستوي للمغنسيوم بالجسم

المغنسيوم من المعادن الناقصة في كتيرمن الاطعمة اليومية ,وصعب الحصول عليه.وفالزمن الحديث بقا من الصعب جدا الحصول علي هذا المعدن من الاراض الزراعية والتربة  الفقيرة الان وده سببه المبيدات الحشرية الضارة والكيماويات.فالافضل لك انك تحصل عليه فهيئة مكملات وخاصة اذا كنت مبتدئ دايت الكيتو.

 

كلمة أخيرة

بالرغم من ان مشكلة خفقان القلب هوأمرفغاية الخطورة فبداية التزامك بدايت الكيتو,الا انه أمرمؤقت وهيزول بمجرد ان يتكيف جسمك مع استخدام الكيتونات للحصول على الطاقة,وافتكر دايما الفوائد الصحية ال هتعود عليك من دايت منخفض الكربوهيدرات,واحرص علي التزامك ستايل دايت الكيتو بحكمة .اشرب الماء يوميا ، حافظ على توازن المعادن ؛لان بتوازنها في الجسم هتساعد كتيرعلي انتظام وتقلص عضلة القلب بشكل طبيعي.

 

ودلوقتي نكون جاوبنا السؤال عن سبب دايت الكيتو الغذائي وسرعة ضربات القلب

 

اعرف اكتر عن انفلونزا الكيتو من هنا 

اعرف اكتر عن صداع الكيتو من هنا

اعرف اكتر عن هل دايت الكيتو بيسبب الأرق ولا بيحسن أداء النوم؟

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Shopping Cart

تحقق من صندوق الوارد الخاص بك للحصول على محتوى معتمد من الخبراء حول أهم الأخبار والاتجاهات الصحية.

ابعت لي رسالتك
1
للاشتراك
Scan the code
اتفضل ازاي اقدر اساعدك( رجاءا) ترك استفسارك كامل لي .. لمساعدتك