هل دايت الكيتو بيسبب الأرق ولا بيحسن أداء النوم؟

هل دايت الكيتو بيسبب الأرق ولا بيحسن أداء النوم؟

هل دايت الكيتو بيسبب الأرق ولا بيحسن أداء النوم؟

 

النوم, الدايت,التمارين الرياضية,كلها عوامل اساسية للصحة .ولكن النوم هو العامل الأكتراهمية فيهم. الانسان ممكن يعيش أسابيع من غير غذاء ,ويقدريعيش سنين من غير تمارين رياضية ,ولكن مايقدرش يعيش بدون نوم غير فقط أيام .وفي الواقع تبين ان الحرمان من النوم ليلة واحدة بيضعف الأداء العقلي في اليوم التالي .لو كنت بتقرأ المقالة دي ,محتمل بتسأل ان كان دايت الكيتو بيأثرعلي النوم.هل بيساعد علي النوم ؟هل بيسبب الارق ؟ ايه الاجابة ؟

مافيش اجابات محددة بعينها. هو معتمد علي حسب الحالة .لحسن الحظ ان هناك طرق لتحسين أداء النوم.

أشياء كتير هنعرفها بعد كده.الاول دعنا نستكشف ايه اللي ممكن يسبب مشاكل النوم في دايت الكيتو .

 

أسباب مشاكل النوم علي المدي القصير

لما تدخل في دايت الكيتو, النظام الغذائي للجسم بيتغير ,فبدل من حرق السكر (الكربوهيدرات ) للحصول علي الطاقة ,تبدأ تاكل أغذية صديقة للكيتو في اطار سعرات حرارية مثالية لحرق الدهون.

التغيير ده بياخد وقت ومش دايما عملية سهلة .فخلال المرحلة الانتقالية أغلب الناس بتعاني من أنفلونزا الكيتو وهو عبارة عن أعراض جانبية  زي التعب و انخفاض مستويات الطاقة والحساسية,و الصداع , وأرق الكيتو مرتبط بالتغيير لدايت الغذائي الكيتو.

الأعراض دي ممكن تستمر أيام,أسابيع,أو ممكن ما تظهرش خالص.وانفلونزا الكيتو ما تعتبرش حالة لكن هي مصطلح لمشاكل ممكن حل بعضها بنصائح سريعة .

واليك 3 من المشاكل دي كل منها ممكن يأثر علي النوم.

 

  • سحب الكربوهيدرات

كيميائيا,دماغك بتعتبر السكرزي المخدر,فلو كنت أقلعت عن شرب الكافين من قبل,فمؤكد عارف ما عليك عمله.تناول شطيرة من الديك الرومي البارد قبل النوم هيكون امر صعب ,و أكيد هيأثرعلي النوم الهنئ.

والامر ده مش زي المشروبات الغازية,والكوكيز,,حتي النشويات زي الأرزو البطاطس تعتبرشكل من أشكال السكر بتحفز مسارات الادمان فلما يتكيف جسمك مع دايت منخفض الكربوهيدرات بتتأثر وظائف المخ الطبيعية بما فيها النوم .

الخبر الحلو انها حالة مؤقتة ,فحافظ علي ابقائك علي الكيتو

 

اختلال توازن الالكتروليتات

الصوديوم , البوتاسيوم,و المغنيسيوم هي معادن بتسمي بالالكتروليتات,بتساعد علي  دفع نبضات كهربية خلال الجهاز العصبي ومن ضمنها المخ.لان الالكتروليتات تعمل علي تنظيم وظائف المخ الطبيعية, فالنقص في هذه المعادن بتسبب مشاكل في النوم.

 دايت الكيتو بيقدريدخل من فين؟ لما بتمنع الكربوهيدرات من الجسم هرمون الانسولين بيقل. وانخفاض الانسولين يعتبر امر ممتازجدا لحرق الدهون,ولكن من ناحية تانيه مابيعتبرش جيد للاحتفاظ بالصوديوم والبوتاسيوم لان دايت الكيتو نظم مدر للبول. بيأمر الكلي باخراج شوارد كتيرومن هنا بيحصل مشاكل في النوم.انخفاض الصوديوم,علي سبيل المثال ممكن يسبب الأرق لو زاد هرمون التوتر ,الخلايا العصبية. دايت الكتيو يمنع بعض الأطعمة واللي ممكن تكون غنية بالبوتاسيوم والمغنسيوم وده بيزيد من احتمالية الاصابة بنقص الالكتروليتات .

مكملات الغذائية للالكتروليات هو ابسط حل للمشكلة.

 

  • الصحيان من النوم للتبول

انت لسه عارف ازاي دايت الكيتو بيخليك تخرج الكتروليات كتير .وزي ما اقترحنا قبل كده هينطبق نفس الشئ علي الماء.

الماء بيجي من تحلل الجليكوجين ,وهو عبارة عن شكل من اشكال تخزين جسمك للجلوكوز,أساسا الجسم بيحب يحرق مخازن السكر قبل الوصول لدهون الجسم.ولسوء الحظ ان العملية دي بتخرج منها السوايل بغزارة  للمثانة وبتتخلص منها خلال التبول.ومن الواضح انها مش عملية  مريحة لاخد نوم مريح.

 والمصطلح المعروف لاضطرارك للتبول أكترمن مرة هو التبول الليلي.وهو مرتبط بحالة الأكتئاب وبيزيد من خطر الاصابة بالوفاة. زي ماقلنا عن حالة سحب الكربوهيدرات من الجسم انها حالة مؤقتة ,زيه  فالتبول الليلي الناتج عن الكيتو ايضا فترة مؤقتة.

 

ازاي دايت الكيتو يقدر يحسن من النوم

 ومن ناحية تانية لو نظرنا للجانب الجيد هنلاقي نواتج محتملة عن تحسينات النوم المرتبط بالكيتو

 

  • ضبط السكر في الدم

أكل الطعام عالي الكربوهيدرات ده معناه زي ركوب قطرلسكرالدم.بيتأرجح فيه سكر الدم لأعلي وأسفل وتتأرجح معاه طاقة جسمك وكمان الجوع.وده بيعتبر مش جيد للنوم,فلوصحيت قبل كده جعان في منتصف الليل ده يعني ان في هناك انخفاض في نسبة السكرفي الدم والمطلح الطبي له اسمه هايبوجليزيما.

وبقائك في الحالة الكيتونية ده بيخليك تخرج من قطر عد استقرارسكرالدم الي قطر ثابت ومستقر للدهون.وهيخلي سكر الدم اكتر انضباط واستقرار وده يعني جوع اقل في منتصف الليل.

لكن العلاقة بين النوم وسكرالدم علاقة عميقة.قلة النوم بتضعف من قدرة الأنسولين .-هرمون تنظيم سكر الدم, عشان يتخلص من ارتفاع نسبة السكر في الدم.بمعني تاني ,ان قلة النوم ممكن يعيق قدرة عملية الأيض وتحويلة الي مرض السكر من النوع 2.

بشكل فعلي ده معناه ان النوم والحالة الكيتونية مرتبطين ببعض فلو مكنتش بتنام كويس مش هتحرق دهون كويس.اذن دايت الكيتو اللي يخفض نسبة السكر في الدم محتمل يساهم في الوقاية ضد اي خلل في عملية الايض اللي بيسبب حرمان للنوم.

 

  • زيادة في النوم العميق

في دراسة تمت عام 2008 علي 14 رجل مصابين بالسمنة ,لقي الباحثون ان دايت الكيتو بيزود من النوم العميق اكتر من  اتباعهم للنظام الغذائي المحتوي علي الكربوهيدرات. خلال النوم العميق تلتئم الأنسجة وبيفيض السائل النخاعي لدماغ ليزيل البروتينات(  زي أميلويد بيتا) المرتبط بمرض الزهايمر.

ولكن هناك تنيه :في نفس الدراسة لقوا ان دايت الكيتو بيقلل من حركة النوم السريعة للعين.وهي حالة معروفة بالحلم وتقوية الذاكرة.

 

  • جابا والجلوتومات

حمض جابا الامينوبوتيريك هو ناقل عصبي بيساعد علي استرخاء العقل ,في خلال احد التجارب علي مرضي الأرق ساعدت مكملات جابا علي النوم بشكل اسرع ولفترة اطول .

في دايت الكيتو في حالة لو كنت بتسال , فانه قد ثبت انه بيعلي من مستويات الجابا في كل البشر والفئران.

وفي ايضا الجلوتومات ,وهي عبارة عن ناقل عصبي اللي بيعترض مباشرة الجابا ,وارتفاع مستوي الجلوتومات بيسبب في اصابة المخ ونوبات مرضية , ايه هي الصلة بينهم؟ قد ثبت ان دايت الكيتو بيعلي من مستويات الجابا/أو بيقلل من مستويات الجلوتومات.وثبت انه بيحسن النوم عند الاطفال المصابين بالصرع ,عشان كده ممكن اي حد يدخل دايت الكيتو ياخد نفس الفايدة.

 

  • خسارة الوزن

  • بالمقارنة بين اغلبية الناس ,الاشخاص المصابين بالسمنة بينامو أقل ,بيصحو وقت أكتر ,وبيشعرو براحة قليلة.ده غير ان السمنة بيتزيد من خطر الاصابة بانقطاع التنفس خلال النوم.وهي حالة خطيرة من حالات انقطاع التنفس في الليل.
  • ولما الشخص المصاب بالسمنة بيخسر وزنه , فالنوم بيتحسن بشكل طبيعي ,وده فايدة دايت الكيتو.وكتير من الدراسات اثبت ان الكيتو يحسن ويعلي من القدرة علي خسارة الوزن في حالات السمنة و مرض السكر.

 

نصايح سريعة لأجل نوم أفضل من خلال دايت الكيتو

بناء علي ماعرفتة واستفدته, هنا هتلاقي نصايح من الاخر وسريعة لأجل نوم أفضل :

 

  • لما تبدأ تدخل دايت الكيتو اسمح لنفسك تاخد فترة من اسبوعين لاربعة عشان جسمك يقدر يتكيف عالدايت الجديدويكسر ادمان الكربوهيدرات(عشان تتأكد انك في الحالة الكيتونية , احرص علي قياس الكيتونات الخاصة بيك).

 

  • في الليل ,حاول تقلل من الضوء الأزرق من التليفونات المحمولة وأجهزة التليفزيون والكمبيوتر ,عشان تعلي من مستويات الميلاتونين بفعالية,هرمون النمو.

 

  • زود من تناول كميات الملح عشان تتجنب قلة الصوديوم وتحسن الهرمون المضاد لادرار البول ADH –وهو بيساعد علي النوم طول الليل من غير ماتضطر تصحي للتبول.

 

  • حط في اعتبارك مكملات البوتسيوم والماغنيسيوم عشان تظبط اي اختلال في الالكتروليتات.والماغنيسيوم بالأخص بيساعد علي مقاومةهرمونات التوتر زي الكورتيزول.عشان كده دايما المبتدأين في الدايت بيعانو من اختلال تنظيم الكورتيزول .
  • حط في اعتبارك مكملات الجابا أو الميلاتونين كمساعد مؤقت علي النوم.

 

كلمة أخيرة

هل دايت الكيتو بيحسن النوم؟مازالت لسه  الاجابة مش معروفة,ولكن في دراسة واحدة لقت ان ,علي سبيل المثال , الاستمرارعلي دايت الكيتو 3 اسابيع مالوش اي تأثير علي جودة النوم(علي خلاف دايت عالي الكربوهيدرات).

 

معرفة اذا كان دايت الكيتو مؤثرعلي نومك وده معتمد علي حالتك …فلو كنت بتصحي علي طول جائع ومش كيتوجينيك وعلي دايت غني بالدهون او لو كنت لسه داخل في الدايت.فالكيتو دايت هيساعدك علي تثبيت نسبة السكر في الدم .ولو كنت عايز خسارة الوزن كمان فالكيتو فعال وهيساعدك جدا.

لو عوز تعرف اكتر عن اعراض الكيتو في البدايه

شوف هنا مقال انفلونزا الكيتو keto flu

انفلونزا الكيتو
keto flu

 

صداع الكيتو اضغط هنا عشان تشوف المقال

ايه هو صداع الكيتو وازاي نقدر نمنعه؟
ايه هو صداع الكيتو وازاي نقدر نمنعه؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Shopping Cart

تحقق من صندوق الوارد الخاص بك للحصول على محتوى معتمد من الخبراء حول أهم الأخبار والاتجاهات الصحية.

ابعت لي رسالتك
1
للاشتراك
Scan the code
اتفضل ازاي اقدر اساعدك( رجاءا) ترك استفسارك كامل لي .. لمساعدتك